Nothing

بایگانی

اتحادیه ملی بسکتبال (NBA)

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷ ق.ظ

به نام خدا

اتحادیه ملی بسکتبال (NBA

اتحادیهٔ ملی بسکتبال (در انگلیسی: National Basketball Association) یاان‌بی‌ای (NBA)، لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ بسکتبال جهان است.

این لیگ در دو کنفرانس (همایش) شرق و غرب برگزار می‌شود. این لیگ در حال حاضر با شرکت ۲۹ تیم از آمریکا و یک تیم از کانادا برگزار می‌شود.

مسابقات ان‌بی‌ای هر سال به‌طور دوره‌ای و رفت‌وبرگشت در آمریکای شمالی برگزار می‌گردد.

شعار Where Amazing Happens

Download Wallpaper NBA - Where amazing happens - season 2012-2013 HD wallpaper

تاریخچه

در سال ۱۹۴۶ این مسابقات با نام BAA برگزار می‌شد. در سال ۱۹۴۹ NBL نیز ایجاد گردید و سه تیم از تیم‌های BAA به آن پیوستند. مسابقات لیگ BAA در فاصله سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ به NBA تغییر نام داد.

تیم های کنونی

منطقه آتلانتیک

بوستون سلتیکز، نیوجرسی نتز، نیویورک نیکز، فیلادلفیا سونتی سیکسرز، تورنتو رپترز

منطقه مرکزی

شیکاگو بولز، کلیولند کاوالیرز، دیترویت پیستونز، ایندیانا پیسرز، میلواکی باکز

شهرهای عضو لیگ و چگونگی تقسیم‌بندی مسابقات لیگ به شش گروه منطقه‌ای در دو همایش (کنفرانس) شرق و غرب.
منطقه جنوب شرقی

آتلانتا هاوکز، شارلوت هورنتز، میامی هیت، اورلاندو مجیک، واشنگتن ویزاردز

تیم‌های همایش غرب

منطقه شمال غربی

دنور ناگتس، مینسوتا تیمبرولوز، اوکلاهوماسیتی تاندر، پورتلند تریلبلیزرز، یوتا جز

منطقه پاسیفیک

گلدن‌استیت واریرز، لس آنجلس لیکرز، لس آنجلس کلیپرز، فینیکس سانز،ساکرامنتو کینگز

منطقه جنوب غربی

دالاس ماوریکز، هیوستون راکتز، ممفیس گریزلیز، نیوارلینز هورنتز، سن آنتونیو اسپرز


بازیکنان

این لیگ برخلاف لیگ ان‌سی‌ای‌ای یک لیگ تمام حرفه‌ای است. هر ساله ۶۰ بازیکن جدید در یک مراسم قرعه‌کشی مخصوصی در نیویورک توسط پایین‌ترین تیم‌های فصل گذشته انتخاب می‌گردند (که به این مراسم seasonal draft گویند).

بازیکنانی که اسمشان را برای قرعه‌کشی هر ساله تقاضا می‌دهند اغلب یا بازیکنان لیگ‌های خارجی و یا بازیکنان برتر لیگ ان‌سی‌ای‌ای، و یا گاهی نیز (همانند لبران جیمز) مستقیماً از دبیرستان به ان بی ای می‌پیوندند.

آل-استارز: برترین های لیگ

هر فصل، برترین بازیکنان لیگ به رای عموم گذاشته می‌شود، و ۱۲ بازیکن منتخب برتر همایش غرب با ۱۲ بازیکن منتخب همایش شرق در یک بازی نمایشی در ماه فوریه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. به این دیدار، دیدار آل-استارز (مسابقه ستارگان) گویند.

بازیکنان خارجی لیگ

لیگ ان بی ای در جذب بازیکنان برتر لیگ‌های خارجی تاکنون بسیار موفق بوده است. امروزه بطور میانگین در هر تیم در ان بی ای می‌توان تعدادی بازیکن خارجی دید.

از ایران نیز حامد حدادی و ارسلان کاظمی در لیگ ان بی ای حضور داشته اند.حامد حدادی برای تیم ممفیس گریزلیز و ارسلان کاظمی برای تیم واشینگتن ویزاردزوهیوستون راکتستوپ زد.او همچنین قرار بود در تیم فیلادلفیا سونتی سیکسرز و آتلانتا هاوکس حضور کند ولی به دلیل عملکرد بهتر دیگر بازیکنان از تیم بیرون شد.

حضور خارجیان در ان بی ای فقط به بازیکنان ختم نمی‌شود. میخائیل پروکوروف بطور مثال صاحب روسی تیم نیوجرسی نتس است.

از ستارگان بزرگ خارجی فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ این لیگ می‌توان درک نویتسکی (آلمان)، پاو گاسول (اسپانیا)، آندریا بارنیانی (ایتالیا)، هدایت ترک‌اوغلی (ترکیه)، تونی پارکر (فرانسه)، مانو جینوبیلی (آرژانتین)، نی‌نی هیلاریو (برزیل)، و استیو نش (کانادا) را نام برد.

  تصویری از Tony Parker بازیکن فرانسوی تیم Spurs                                                   

چگونگی برگزاری مسابقات
بازیها هر سال در فصل پاییز آغاز می‌گردند و تا اواسط آوریل سال بعد ادامه می‌یابند. متعاقباً در آخر آوریل، پس از ۸۲ بازی فصلی بین تمام تیم‌های لیگ، تیم‌ها بر اساس نتایج برد و باخت در هر همایش رده‌بندی میشوند. سپس ۸ تیم برتر همایش شرق و ۸ تیم برتر همایش غرب بصورت حذفی با یکدیگر به رقابت میپردازند. به این مرحله، مرحله playoffs گویند که تا آخر ماه می ادامه می‌یابد و نهایتاً منجر به یک قهرمان می‌شود، که همیشه بین برترین تیم همشایش غرب با برترین تیم هماایش شرق است. بنابراین در مجموع شانزده تا تیم به مرحله پلی آف میرسند و چهارده تای باقی‌مانده به مرحله پلی آف راه پیدا نمی‌کنند.

جوایز

در مسابقات تیمی، جام لری اوبراین هر ساله در پایان مسابقات فصل به تیم برنده لیگ تعلق میگیرد.

اما جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای نیز جامی جداگانه دارد که آن نیز در پایان فصل تقدیم برترین بازیکن لیگ میگردد. جوایز دیگر لیگ عبارتند از:


قهرمانی ها

تیمهای ممفیس گریزلیز، دنور ناگتس، فینکس سانز، یوتا جز، تورنتو رپتورز، ایندیانا پیسرز، کلیولند کاوالیرز، لس آنجلس کلیپرز، نیو اورلئانز هورنتز، مینسوتا تیمبرولوز، اورلندو مجیک، شارلوت بابکتز، نیوجرزی نتز، و آتلانتا هاوکز تاکنون جام قهرمانی را در دست نگرفته‌اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۷
Nothing

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.